Halaman

Awasi Tentang Produk MILO Tiruan Di Pasaran Malaysia

Ada sesiapa yang pernah membeli MILO tiruan di pasaraya?

Sebut sahaja nama MILO, pasti semua tidak asing lagi dengan minuman kegemaran rakyat Malaysia ini bukan?Dan kepada penggemar minuman MILO, ada satu berita kurang enak yang ingin kami sampaikan kepada anda
Semalam, Facebook MILO Malaysia memuat naik satu status memberitahu pengguna tentang penghasilan produk MILO palsu yang dijual secara berleluasa di sekitar Malaysia


Pada mata kasar, ia tidak ubah seperti produk minuman MILO, namun risikan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Negeri Sembilan mendapati produk itu sebenarnya palsuSindiket berpangkalan di Taman Mulia di Mantin, Negeri Sembilan dikesan menghasilkan produk minuman coklat palsu jenama terkenal itu sebelum diedarkan di pasar raya seluruh semenanjung Malaysia.
Taktik licik sindiket itu yang menjadikan sebuah rumah banglo di situ sebagai ‘kilang’ bagaimanapun berjaya dibongkar KPDNKK jam 3.30 petang Jumaat, 13 Mac 2015.

Hasil serbuan, sebanyak 225 bungkus minuman bercoklat palsu yang sedia untuk dipasarkan dan beberapa tong serbuk minuman itu ditemui di dalam rumah berkenaanTurut dirampas ialah 1,100 kotak kosong, 50,000 plastik pembungkus kosong, mesin pencetak, mesin pelekat, mesin timbang, pencetak nombor serta 29 unit blok nombor siri bercetak dan 10 unit besi nombor siri bercetak
Beginilah reaksi yang diterima dari orang ramai. Masing-masing risau dan tertanya-tanya sama ada mereka telah membeli produk MILO tulen ataupun palsu sebelum ini.

Persoalannya, bagaimana cara untuk mengenal pasti atau membezakan produk MILO yang tulen dengan yang tiruan?



Terdapat perbezaan yang ketara dari segi rasa. MILO tulen mempunyai malt, rasa berkrim dengan coklat yang kaya, manakala produk tiruan mempunyai perisa koko yang kuat dan rasa sedikit terbakar, lebih manis dan juga lebih gelap warnanya apabila dicampur dengan air.

Pembungkusan produk palsu seolah-olah hampir sama dengan pembungkusan yang tulen. Sekiranya anda percaya bahawa anda mungkin telah membeli produk yang palsu, sila hubungi Pusat Perkhidmatan Pengguna Nestle di 1800-88-3433 untuk bantuan lanjut. Nestle juga sedang menggerakkan pasukan jualannya untuk mengenal pasti produk palsu. 



Bagaimana pula dari aspek kesihatan? Adakah produk MILO tiruan ini memberi kesan serius kepada kesihatan seseorang?

 

Pihak berkuasa telah menyediakan sampel produk palsu untuk ujian. Berdasarkan penilaian awal kami, produk itu didapati tidak merbahaya, tetapi kami sedang menjalankan analisis lanjut dan ujian ke atas sampel produk. 

 

Pihak MILO Malaysia telahpun menyediakan satu tip tentang cara untuk membezakan produk MILO yang tulen dengan yang palsu, iaitu melalui bentuk potongan pada setiap bungkusan. Nampak bezanya?

 Big thumb 2c1e 

 Jadi selepas ini berhati hati dalam memilih Milo di kedai.

 

Tiada ulasan: