Halaman

Cili Paling Pedas Di Dunia



Trinidad Moruga Scorpion bunyi seperti binatang yang boleh membawa maut, Ia baru sahaja dinobatkan sebagai cili paling pedas di dunia, selepas ujian oleh pakar-pakar di New Mexico State University Chile Pepper Institut di Las Cruces.

Lada, yang berasal dari pantai selatan tengah Trinidad, mempunya skor min Its pada skala Scoville yang digunakan untuk gred lada mengungguli lebih daripada 1.2 juta unit haba, ujian itu menunjukkan kepedasannya. Sebagai perbandingan, Jalapeno yang merekodkan kira-kira 5,000 pada skalanya.


Penyelidik telah ditaja oleh pembuat sos pedas, pengeluar benih dan lain-lain dalam industri makanan pedas untuk mewujudkan tahap haba purata bagi jenis super pedas dalam usaha untuk bersaing bagi menjadikan lada yang paling pedas.


Pasukan BOSLAND menanam kira-kira 125 pokok setiap "super pedas" pelbagai lada cili - Trinidad Moruga Scorpion, Trinidad Scorpion, 7-pot, Chocolate 7-pot dan Bhut Jolokia adalah pemenang sebelumnya disahkan paling pedas oleh Guinness World Records pada tahun 2007, menewaskan cili jenis Savina Merah.


Dengan kemunculan Trinidad Moruga Scorpion ini telah membuat gelombang dalam industri dan perusahaan berkaitan cili semakin bersaing dengan baik.

Tiada ulasan: