Halaman

Kelebihan Nissan Almera Yang Perlu Anda Tahu







SAYA  pernah bertanya kepada bekas seorang Pengarah Urusan sebuah syarikat  automotif mengenai pengeluar manakah yang bakal menjadi ancaman kepada  syarikatnya.
Jawapannya  di luar jangkaan apabila dia tidak menyebut jenama Korea Selatan  seperti yang saya jangkakan. Jawapan yang diberikan ialah Nissan dengan  alasan pengeluar tersebut boleh menawarkan harga kereta yang murah.
Benar  katanya, selang beberapa bulan kemudian, Nissan melancarkan Almera pada  harga RM66,000 yang berada pada paras harga kereta nasional.
Serta-merta  Almera menjadi popular dan mencatat rekod tempahan melebihi 15,000 unit  dalam masa tiga bulan selepas dilancarkan pada penghujung Oktober 2012.  Almera juga terbukti popular apabila mencatat carian tertinggi dalam  senarai automotif Google untuk tahun 2012.
Selepas  enam bulan dilancarkan, saya mendapat peluang untuk memandu uji Nissan  Almera Grade E. Sebelum itu, sudah lama saya memerhatikan Almera dari  luar. Memang diakui saiznya besar dan saya fikir itulah antara faktor  jualan utama model tersebut.
Nampaknya  pasukan pembina model itu berjaya menekan butang yang betul  memandangkan banyak sungguh Almera di atas jalan sekarang. Demografi  pembelinya juga pelbagai. Lelaki, wanita, muda dan berusia. Selain itu,  Almera merupakan alternatif yang segar di antara pesaingnya yang lain  seperti Toyota Vios dan Honda City yang kini sudah memasuki kitaran  akhir produk.
Nissan  dilihat mempunyai jalan mudah untuk membuat penanda aras memandangkan  kedua-dua model itu sudah lama berada di pasaran. Senang kata, Nissan  dapat mengagak selera pembeli berdasarkan ciri-ciri yang ada pada  pesaingnya. Hasilnya, Almera tampil dengan pakej yang kena dengan selera  pengguna. Jadi tidak hairanlah kenapa model itu merupakan sedan global  terlaris Nissan.
Saiz  dalaman Almera memang besar walaupun dari luar nampak kompak. Ini  berjaya dilakukan melalui teknik memaksimumkan ruang. Ruang kaki  penumpang belakang luas, begitu juga dengan bonet.
Dua  ciri tersebut sangat penting berdasarkan budaya pembeli terutama sekali  di negara membangun yang mempunyai keluarga, selain suka berjalan jauh  seperti pulang ke kampung dan bercuti. Kerusi pemandu dan penumpang juga  selesa. Saya yakin penumpang pasti lena tidur semasa dalam perjalanan.
Penjimatan kos
Daripada  tempat duduk pemandu, kerusinya boleh dilaras ke atas dan ke bawah.  Namun disebabkan fizikal saya yang tinggi perbezaannya tidak ketara.  Melihat keluar, kereta ini terasa tinggi namun itu merupakan poin bonus  untuk pemandu wanita dengan fizikal yang rendah.
Almera  Grade E adalah varian kedua termurah pada harga RM69,000. Maka  peralatannya tidaklah semewah varian lain. Terdapat beberapa ciri-ciri  penjimatan kos seperti stereng yang kurang selesa dipegang. Perkakasan  plastik juga nampak kasar permukaannya.
Paparan  grafik meter juga berbeza daripada varian lain dan nampak biasa-biasa  sahaja. Almera Grade E didatangkan dengan hanya satu beg udara di  sebelah pemandu. Tetapi sistem keselamatan lain seperti EBD, BA dan ABS  dikekalkan.
Dari  segi pemanduan, Almera sememangnya ditala untuk negara membangun dengan  keadaan jalan yang tidak sempurna. Almera menyerap hentak lopak jalan  dengan baik. Pada kelajuan sederhana di atas lebuh raya, kereta terasa  stabil walaupun dengan saiz tayar yang langsing. Kiranya dua ciri  tersebut boleh saya kelaskan sebagai bagus.



Suasana  di dalam kabin juga agak senyap. Namun Almera tidak boleh lari daripada  sifat kereta sedan biasa. Olengannya sederhana sewaktu mengambil  selekoh, manakala stereng tidaklah ‘setajam’ mana.

Untuk  kuasa pula, Almera dijana oleh enjin bersesaran 1.5 liter CVTC yang  dipadankan dengan transmisi empat kelajuan. Pecutan Almera terasa linear  dan saya fikir mungkin itulah karakter enjin moden yang mungkin  dipengaruhi oleh teknologi penjimatan minyak.
Sewaktu  memandu dalam keadaan normal, enjin Almera sememangnya senyap dan  lancar. Namun karakternya berubah menjadi lebih ‘garau’ apabila gear  dianjak daripada seleksi D ke gear 2 semasa mendaki bukit atau memotong  kenderaan.
Harus  diakui Nissan memang pandai memasarkan kereta mereka bagi memenuhi  pelbagai kehendak pasaran. Ini boleh dilihat melalui aksesori rasmi  dengan jaminan kilang seperti Nismo, Autech dan paling popular ialah  Impul.
Bagi  mereka yang mahukan penampilan dan karakter sporty, Nissan ada  menyediakan pakej Impul. Pakej itu terdiri daripada kit badan, sistem  suspensi dan ekzos dengan tambahan RM10,000 untuk pakej penuh.
Pembeli  juga boleh menaik taraf aksesori standard seperti pemain cakera padat  kepada DVD dan sistem navigasi, kerusi kulit dan roda aluminium. Jika  terasa banyak sangat yang hendak ditambah, beli sahaja model spesifikasi  penuh iaitu Grade VL yang pastinya lebih menarik dan mewah.
Setakat  ini saya sudah memandu uji tiga buah model Nissan. Harus diakui bahawa  produknya mempunyai ciri tersendiri seperti pemanduan selesa dan  semestinya penggunaan minyak yang ekonomikal.
Berdasarkan  pengalaman pandu uji, saya dapat rasakan Almera dibina dan dibangunkan  oleh pasukan jurutera dan pereka berpengalaman. Mereka berjaya  memberikan semua ciri-ciri yang diperlukan oleh pasaran.
Almera  juga dilihat popular kerana ia menawarkan alternatif sesuai untuk  mereka yang baru berkeluarga dan pilihan yang segar untuk menaik taraf  daripada kereta bandar. Nissan memasarkan Almera pada masa yang sangat  sesuai, ketika pengeluar lain sedang menyiapkan model masing-masing.

Tiada ulasan: