Kehebatan keluaran terbaru Volkswagen iaitu
Golf R. Menurut Volkswagen versi R ini adalah barisan model-model
terbaik daripada yang terbaik, lebih tinggi status dan keupayaannya
daripada versi lagenda terkemuka syarikat itu yang lebih popular, iaitu
GTI.
Ini kerana siri R adalah anak emas bagi bahagian pembangunan permotoran
Volkswagen dan semua kenderaan R datang dari acuan dan aspirasi
tertinggi yang pernah dibayangkan oleh pengeluarnya.
Sekali pandang, Golf R nampak ringkas, dengan rim besar, padanan warna
biru khas, muncung ekzos berkembar, gril berlainan dan lencana R yang
kecil melekat padanya itu dengan segera menerbitkan rangsangan deria dan
keinginan memandu.
Unit Golf R yang diuji adalah versi empat pintu yang nampak kurang
menarik secara luaran berbanding versi dua pintu yang lebih menawan.
Prestasi Golf R
Mari lihat pada dari sudut kuasa terlebih dahulu. Golf R menghasilkan
hampir 270hp, lebih kuasa kuda berbanding R32 tetapi tanpa berat yang
berlebihan di bahagian hadapannya. Di jalan lurus, Golf R tidak secepat
dan selancar R32 namun di jalan yang berliku, ia mempunyai sedikit
kelebihan hasil daripada bahagian hadapan yang lebih ringan, pacuan AWD
dan ditambah dengan suspensi lebih rendah serta keras.
Ya, jika memasuki selekoh dengan kelajuan yang berlebihan ia tetap akan
menyebabkan ‘understeer’ seperti kebanyakan kenderaan 4WD lain; jadi apa
yang perlu dilakukan oleh pemandu adalah dengan mengawal input pedal.
Ia boleh dibawa menuju ke arah yang dimahukan dan kuasa boleh dilepaskan
sebaik keluar daripada selekoh dengan yakin dan cukup bertenaga.
Spesifikasi umum RDari segi bunyi, muncung ekzos
berkembar yang digunakan bukan sekadar untuk gaya sahaja. Ia lebih besar
berbnading ekzos yang dipakai sebelum ini dan memberi aliran yang lebih
lancar dan bunyi lebih garau. Berkenaan kotak gear DSG, tiada apa yang
boleh dikata memandangkan ia masih lagi menakjubkan. Walaupun anda
seorang peminat tegar kenderaan bertransmisi manual dan tidak menggemari
kotak gear automatik, kotak gear DSG ini akan segera memenangi hati
anda.
Satu lagi kebaikan daripada penggunaan enjin empat silinder 2.0 kini
pada model R ini berbanding susunan V6 3.2L membawa kepada penggunaan
bahan api yang lebih jimat.
Pandangan saya tentang Golf R? Ia seperti sebuah kenderaan sport
setanding yang pernah anda lihat sebelum ini, tetapi kini tampil dengan
lebih ‘ramuan’ tambahan yang mengujakan.
SPESIFIKASI*
Volkswagen Golf R
Enjin: 2.0 liter petrol, TSI, suntikan terus
Transmisi: DSG tujuh kelajuan, pacuan empat roda
Kuasa maksimum: 266hp
Tork maksimum: 350Nm
Suspensi: Pilihan mod “Normal, Comfort dan Sport”
Ciri lain: Brek dipertingkat, rim Talladega 18 inci, tempat duduk sport.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan