Halaman

Manusia Pertama Mendaki Air Terjun Beku Terbesar Di Dunia







Niagara Falls adalah air terjun yang paling terkenal di dunia. Lokasinya terletak di sempadan Kanada dan Amerika Syarikat yang sentiasa dikunjungi 20 juta pengunjung setahun. Niagara Falls juga merupakan mercu tanda kebangsaan bagi kedua-dua negara dan salah satu tarikan pelancong dunia kerana ia antara satu keajaiban alam semula jadi.

Kehebatan
Niagara Falls ini telah menarik perhatian seorang pendaki ais profesional iaitu Will Gadd , 47 tahun untuk mencuba dan telah berjaya mendaki bahagian beku air terjun terbesar tersebut. Cabaran mendaki air terjun beku ini ialah ketebalan ais yang berubah rubah iaitu antara satu dan 25 sentimeter menyebabkan setiap cengkaman pendakian perlu berbeza. Sebelum ini pendakian di
Niagara Falls dianggap mustahil untuk dicapai tetapi Will Gadd telah membuktikannya dan seterusnya menyelesaikan salah satu misi seumur hidupnya sebelum ini.

Lebih istimewa Gadd mempunyai 2 kerakyatan iaitu Amerika Syarikat dan Kanada. Pendakian Will Gadd setinggi 42.6 meter itu dibuat bersebelahan kira kira 150,000 tan air yang mengalir deras setiap minit pada kelajuan hampir 113 kilometer sejam, menyamai kuasa hentaman 4,000 buah lori 18 tayar. 
 
Kesimpulannya keseluruhan adalah persekitarannya yang kasar dan cabaran sengit untuk kekal melekat pada dinding air terjun beku tersebut apatah lagi mendaki ia dan seterusnya berjaya mencapai ke puncak.


   
 Saksikan rakaman video Gadd mendaki air terjun beku Niagara Falls di bawah

 

Tiada ulasan: