Halaman

Cara Mengatasi Kulit Kering Dan Kendur



Semakin meningkat usia  kita, semakin menjadi-jadi masalah kulit kendur...  Kulit kendur terjadi  apabila kulit muka mula kehilangan elastisiti apabila umur meningkat  dan otot pada muka tidak berupaya memegang kulit muka seperti masa usia  muda remaja dahulu...
Ini  adalah kesan dari pembentukan garis-garis muka dan kedut yang mana akan  membentuk lipatan yang dalam dan akhirnya kulit menjadi kendur...

Salah satu sebab kenapa terjadi begini adalah kerana kekurangan kolagen dalam tubuh kita.Terdapat banyak jenis kolagen dalam badan, tetapi semuanya membekalkan kekuatan struktur, sokongan dan keanjalan bagi tisu-tisu  badan. Kolagen dalam tulang-tulang, tendon,otot-otot dan saluran darah.  kolagen juga membantu menyokong ketegangan kulit. Semakin meningkat  usia, semakin kurang kolagen dihasilkan oleh tubuh badan.
   


Beberapa Tips Mencegah Kulit Kendur
Cara terbaik  untuk menghadapi kulit kendur ialah untuk memastikan bahawa anda ambil  satu pendekatan proaktif dalam penjagaan kulit. Beberapa langkah-langkah  mudah dapat membantu mencegah kulit kendur dari awal usia lagi. Di sini ialah beberapa petua membantu mengekalkan ketegangan kulit:


Pastikan sentiasa cukup hidrasi (hydrated)
Penting bagi orang dewasa minum sekurang-kurangnya 8 gelas air  penuh satu hari. Air ialah pembersihan semula jadi kulit dan sistem  tubuh badan. Air sentiasa bekerja untuk mengeluarkan toksin-toksin dan  sisa buangan agar kulit jadi lembut dan sihat.

Lindungi diri anda dari Matahari
Kerosakan matahari ialah satu daripada sebab-sebab utama terjadinya tanda-tanda  awal kulit 'saggy' dan kedut-kedut muka. Gunakan 'sunscreen' dengan  penarafan SPF sekurang-kurangnya 15 jika anda merancang untuk mengadakan  aktiviti luar lebih daripada 30 minit. Ini merupakan salah satu  daripada senjata-senjata yang paling berkuasa terhadap kulit saggy dan  bintik-bintik penuaan.

Jangan Merokok
Elakkan  merokok. Merokok meningkatkan tanda-tanda penuaan dan boleh meningkatkan  risiko tanda-tanda penuaan dan kulit kendur yang nyata.


Amalkan Penjagan Kulit Yang Betul
Untuk memastikan kulit anda kekal sihat, cantik dan muda,  penjagaan seawal umur 20an adalah amat digalakkan. Pastikan muka dicuci  dan dibersihkan selalu. Jangan masuk tidur dengan 'make up' kerana ini  memberi stress pada kulit, menyebabkan pori-pori tersumbat dan menjadi  infeksi, jerawat pun timbul. Basuh keseluruhan muka dengan pencuci  lembut. Kunci utama di sini adalah untuk tidak menggosok atau mengikis  dengan terlalu kuat semasa mencuci muka. Kesederhanaan merupakan kunci  untuk mencapai keputusan-keputusan jangka panjang yang baik.

Tiada ulasan: