Halaman

Sejarah Allianz



ALLIANZ Malaysia  berbangga menjadi sebahagian daripada Kumpulan ALLIANZ  yang diasaskan  pada tahun 1890 di Jerman. Dengan kira-kira 142,000 pekerja di seluruh  dunia, Kumpulan ALLIANZ menyajikan lebih daripada 78 juta pelanggan di kira-kira 70 buah negara.

ALLIANZ rasmi menjejakkan kaki di Malaysia pada tahun 2001 apabila ia menjadi pemegang saham kawalan Allianz General Insurance  Malaysia Berhad ("AGIM"). Pada tahun 2007, perniagaan insurans am AGIM  telah dipindahkan ke anak syarikat milik penuh, AGIC. Berikutan  selesainya pemindahan perniagaan insurans am, AGIM menukar namanya  kepada AMB dan menjadi sebuah syarikat pegangan pelaburan, dengan  insurans am (AGIC) dan anak syarikat insurans hayat (ALIM).

AGIC  adalah salah satu syarikat insurans am di Malaysia dan mempunyai  spektrum yang meluas bagi perkhidmatan dalam talian peribadi; kecil  untuk perniagaan perusahaan sederhana dan risiko industri yang besar.  AGIC juga memanfaatkan perjanjian jaminan untuk bertamasya dengan CIMB Bank  untuk mendekati asas bank lebih-1-juta-pelanggan. GWP bagi perniagaan  insurans am bagi tahun kewangan 2011 mencecah paras RM 1,460,000,000.

ALIM  menawarkan insurans hayat dan kesihatan dan produk-produk berkaitan  pelaburan dan bagi tahun kewangan 2011, ALIM mencatatkan premium  bertulis kasar (GWP ") sebanyak RM 1.14 bilion dan merupakan salah satu  daripada penanggung insurans hayat yang paling pesat berkembang di  Malaysia.

Allianz  Malaysia bertujuan untuk membezakan dirinya sebagai pembekal yang paling  dipercayai perkhidmatan kewangan bagi memenuhi keperluan jangka hayat  rakyat Malaysia. Syarikat melihat kepentingan pertumbuhan yang mampan  melalui kepelbagaian global, pengurangan kerumitan, pendekatan  pengurusan berasaskan nilai, dan pekerja amat penting, akhirnya mencapai  kepuasan pelanggan.

Tiada ulasan: