Halaman

Tempat Menarik di Filipina

Di mata pelancong dunia, Filipina mungkin tidak menarik dibandingkan dengan negara-negara Asia Tenggara lainnya seperti Thailand,  Singapura, dan Malaysia. Namun, bukan bererti Filipina tiada tempat menarik dari  negara-negara jirannya. Berdiri di atas lebih dari 7.000 pulau,  Filipina memiliki banyak pantai indah yang disokong oleh iklim tropika  yang hangat. Negara ini juga memiliki banyak bangunan kuno dengan  sentuhan gaya arsitektur Eropah. Berikut adalah beberapa tempat menarik  yang menjadi pilihan pelancong di Filipina.


1. Intramuros, kota lama Manila yang dipagari
Intramuros merupakan bandar terlama Manila yang dibina pada tahun  1571 semasa Filipina masih dijajah oleh Sepanyol. Akibat daripada itu,  masih banyak bangunan lama dalam kota lama ini yang mempunyai ciri-ciri  Sepanyol contohnya Fort Santiago. Tempat inilah tertangkapnya wira negara, Jose Rizal sebelum dijatuhi hukuman mati.

Harga tiket masuk hanyalah P 75 dan tidak mengira sama anda  pelancong asing atau tidak. Selain Fort Santiago,  terdapat 12 buah gereja di dalam Intramuros. Antara gereja yang terkenal  ialah Manila Cathedral dan San Agustin  Church. Ternyata, majoritinya orang Filipina menganut agama Katolik  tapi masih ada segelintir yang menganut agama lainnya seperti Hindu,  Islam dan sebagainya.

Selain gereja, Intramuros juga mempunyai hospital,  bangunan-bangunan komersial, kedai-kedai, universiti dan juga benteng  askar.



2. Museum National
Musuem ini terletak bersebelahan dengan Intramuros. Anda hanya perlu  berjalan kaki dan menyeberang jalan raya saja untuk sampai ke sini.
Terdapat banyak hasil lukisan dan skulptur dalam museum ini.  Masing-masing dengan nilai sejarah yang tinggi dan berfaedah kepada anda. Dan kebanyakan lukisan begitu hidup sehingga sukar hendak anda  lepaskan pandangan.


3. Matahari terbenam di Manila Bay
Di Manila Bay, anda pasti akan ke  pusat beli-belah yang terkenal di Manila Bay iaitu SM Shopping Mall.  Di belakangnya ada taman tema yang berlatar belakangkan lautan luas  Pasifik. Setelah itu, anda perlu berjalan menuju ke laut dan menapak di satu tempat  strategik untuk melihat matahari terbenam.


4. Gunung Pinatubo
Sama seperti Indonesia, Filipina juga banyak gunung berapi aktif  dengan ketinggian lebih dari 1.000 meter. Salah satu gunung berapi yang  cukup popular di Filipina adalah Gunung Pinatubo. Gunung yang menjadi  sebahagian dari provinsi Zambales, Pampanga dan Tarlac ini kali terakhir meletus pada 15 Jun 1991. Akibat dari letusan Gunung Pinatubo menyebabkan masyarakat dunia dapat merasai kesannya dengan penurunan suhu global hingga 0,5 darjah  Celsius. Sehingga sekarang masih aktif dan cukup berbahaya, Gunung Pinatubo  menawarkan pemandangan yang cantik dengan adanya danau kawah dengan air  warna biru muda di bagian tengah.


5. Ladang Vila Escudero
Ladang Vila Escudero merupakan tempat yang tepat untuk menyaksikan  dan merasakan secara terus kehidupan dan kebudayaan tradisional Filipina. Pada mulanya berfungsi sebagai ladang kelapa sawit,  kawasan seluas 800 hektar ini kemudian dikembangkan sebagai tempat istirehat atau resort. Di Ladang Vila Escudero, Anda boleh  berjalan-jalan keliling perkampungan, menyaksikan pertunjukan tari,  berperahu di tengah danau serta mengunjungi museum yang menyimpan  benda-benda kebudayaan dan sejarah Filipina seperti pakaian adat, guci  dan porselen, perkakasan antik, juga benda peninggalan Perang Dunia ke-II.


6. Enchanted Kingdom
Tidak mahu kalah dengan rekaan-rekaan Asia Tenggara yang memiliki taman-taman hiburan berkelas dunia, Filipina membangunkan Enchanted Kingdom yang dirasmikan pada tahun 1995. Taman hiburan seluas 17 hektar ini bertempat di wilayah Santa Rosa  City, Laguna, Filipina. Design Enchanted Kingdom di Filipina diambil dari dua jaringan taman hiburan terbesar di dunia, dengan  pintu gerbang yang menyerupai Disneyland dan design keseluruhan yang  mirip seperti Universal Studios. Enchanted Kingdom  merupakan taman hiburan sangat popular di Filipina yang dilawati oleh pelancong dari seluruh negeri.


7. Taman Negara Kepulauan Seratus
Jika di Jakarta ada Taman Negara Kepulauan Seribu, maka Filipina pula ada  Taman Negara Kepulauan Seratus. Dalam bahasa tempatan, taman Negara  ini dikenali dengan nama Kapulo-Puloan atau Taytay Bakes. Mempunyai 124 pulau di Taman Negara Kepulauan Seratus, namun baru 3  pulau yang dikembangkan untuk pelancongan. Taman Negara Kepulauan  Seratus terletak di utara Filipina, tempatnya jauh dari penempatan.  Tempat ini menjadi habitat dari pelbagai jenis flora  dan fauna seperti monyet, dugong, penyu laut,  keldai raksasa, juga piton. Konon, Kepulauan Seratus di Filipina telah  berusia lebih dari 2 juta tahun.


8. Donsol
Pencinta alam dan penggemar haiwan air bersaiz besar wajib datang ke Donsol,  provinsi Sorgoson, Filipina. Kota pesisir yang terletak di bahagian  selatan Pulau Luzon ini menjadi destinasi popular untuk menyaksikan ikan  paus. Setiap tahun, khususnya antara bulan Februari hingga Mei,  sekumpulan ikan paus menampakkan diri di perairan dekat Donsol. Petumbuhan plankton yang tinggi di perairan dekat Donsol menjadi salah  satu faktor penyebab singgahnya rombongan ikan paus ke kawasan tersebut.  Kini, Donsol dikenali sebagai “Ibukota Ikan Paus Dunia” di mana pelancong boleh melihat secara dekat bahkan boleh berenang bersama paus jinak berukuran  7-9 meter.


9. Sawah Teras Banaue
Sawah Teras Banaue, dalam bahasa Tagalog dikenali dengan sebutan Hagdan-hagdang Palayan ng Banawe,jangan terlambat  berkunjung ke Filipina. Sawah berliku liku  yang berada di lereng pegunungan di Ifugao ini telah dibangun sejak  2.000 tahun yang lalu. Warga Filipina menyebut kawasan ini sebagai  Keajaiban Dunia ke-lapan. Sebabnya, sawah seluas 10.360 kilometer  persegi tersebut dibangunkan di ketinggian 1.500 meter dengan tenaga manusia (lebih banyak menggunakan tangan). Konon, jika seluruh  garis liku pada Sawah Teras Banaue disatukan, panjangnya sama  dengan setengah ukuran keliling bumi.


10. Puerto Princessa Subterranean River National Park
Puerto Princessa Subterranean River National Park salah satu sungai  bawah tanah tercantik di dunia. Kawasan alam semulajadi yang terletak di  Palawan, Filipina, ini memiliki peranan penting sebagai kawasan boidiviti dan  habitat semulajadi burung. Puerto Princessa juga dinobatkan sebagai salah  satu Situs Warisan Dunia UNESCO. Di tempat ini, anda boleh menyusuri  sungai bawah tanah sepanjang 8,2 kilometer yang berakhir di Laut Cina  Selatan. Di bahagian mulut gua, terdapat laguna kehijauan dan hutan yang menjadi habitat dari monyet, tupai, biawak air, dan beberapa jenis haiwan aksotik.


11. Vigan
Ingin merasakan suasana negara Sepanyol tanpa pergi ke Eropah? Lawati sahaja kota Vigan  di Filipina. Vigan adalah salah satu kota gaya Sepanyol yang  masih ada di Filipina. Bentuk bangunan dan keadaan kota di ibukota  provinsi Ilocos Sur ini memiliki pengaruh yang kuat dari zaman  penjajahan Sepanyol. Keunikan kota Vigan membuatnya dinobatkan sebagai  salah satu Situs Warisan Dunia UNESCO. Terletak di pesisir barat Pulau  Luzon, Filipina, Vigan juga memiliki pantai cantik yang menghadap terus ke Laut Cina Selatan.


12. Boracay
Anda akan menikmati pantai indah dengan pasir putih yang halus dan laut biru  jernih berbumbungkan langit biru dan awan putih. Boracay adalah nama sebuah pulau kecil di tengah kepulauan Filipina, sekitar 315 kilometer ke sebelah selatan Manila.  Keindahan laut dan pantai Boracay menjadikan pulau tersebut sebagai  salah satu destinasi pantai popular di dunia. Pelancong mengenali  Boracay sebagai kawasan terbaik untuk riadah di Filipina.


13. Bukit Cokelat (Chocolate Hills)
Bukit Cokelat atau Chocolate Hills wajib dikunjungi oleh anda yang minat menjelajahi tempat-tempat unik. Sesuai dengan namanya,  Bukit cokelat di kawasan Carmen provinsi Bohol,  Filipina, memang berbentuk seperti gumpalan cokelat raksasa yang  tersebar di kawasan seluas 50 km persegi. Terdapat sekitar 1.200 hingga  lebih dari 1.700 gumpulan cokelat raksasa di kawasan tersebut. Pada masa ini,  Bukit Cokelat dinobatkan sebagai Monumen Geologi Nasional ketiga di  Filipina dan disyorkan untuk di masuk kedalam Situs Warisan Dunia dari  UNESCO.


Filipina sebuah negara yang mempunyai keindahan tersendiri yang perlu ada lawati.

Tiada ulasan: